perjantai 28. lokakuuta 2016

Lasten epäasiallinen käyttäytyminen

" On tiistai iltapäivä ja olen astumassa asunnon ovesta ulos. Näen kotioveni lähistöllä vanhan ulkomaalaistaustaisen miehen jakamassa mainoksia, tekemässä työtään, jota jokainen meistä tekee. Katson häntä tarkemmin ja säälittävästi mietin, voi parka vanha mies, kun vasen jalkansa ei toimi kunnolla ja tekee työtä. Painoin hissiä ja astuin sisään.  Kun astuin rapun ulko-ovesta, niin huomasin kun naapurini "kauhukakarat" heittivät ja potkivat miehen jättämät mainokset sinne ja tänne. JÄRKYTYIN! Asia päättyi sitten sillä tavalla, että puhuin lapsille järkeä. Sanoin ettei noin saa tehdä ja uskokaa tai älkää, yhden kauhukakaran äiti kuunteli sivusta eikä kommentoinut mitään. Hän olisi voinut sanoa, että aivan! Noin ei saa tehdä. 

Vanha mies saapui siihen paikalle ja olin kävelemässä pois, mutta sitten aloin miettimään, että mitä hittoa minä olen tekemässä?! Menin miehen luokse ja autoin häntä kerämään mainokset maasta ja kiitti minua todella monesti. Lapset lähtivät tietysti karkuun."

Tarinan tarkoitus?

Missä kaikki käytöstavat? Mitä naperoiden vanhemmille on käynyt? Eikö heitä kiinnosta enään?

No ei nähtävästi. Itse pienenä en olisi koskaan tehnyt tuolla tavalla. Muistelimme juuri äitini kanssa, millainen lapsi minä olin ystävieni kanssa. Villejä, mutta avuliaita. Mitä tälle asialle pitäisi tehdä? Eivät nuoret lapset arvosta enään mitään. Annetaan vain kännykkä heidän käteen, jotta hiljenevät. AIVAN VÄÄRIN. Lapsilla, teineillä ja muutenkin jokaisella pitäisi olla joitakin käytöstapoja hallussa. Mitä hittoa me tehdään, kun olemme vanhuksia ja meidän järkevät nykylapsukaiset pitävät meistä ja yhteiskunnasta huolta, hah... :) Hassua.

En myöskään tarkoita etteivät lapset saisi olla lapsia. Tottakai. Siksi he ovatkin sottupyttyjä, opettelvat asioita. Mutta meidän vanhempien tehtävänä on opettaa heille peruskäytöstavat. - toisten omaisuuteen ei kosketa, ei hittoilla aikuisille, ei syljetä, ei kiusata, ei haukuta ja kuunnellaan aikuista. Itse opetan noita kaikkia asioita sisarusteni lapsille.

Opettakaa teki teidän lapsillenne.

-Talan 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti